Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Kuopijjooon!

torstai 22. syyskuuta 2011

11.9. on merkittävä päivä, enkä puhu nyt mistään torneihin lentelevistä lentokoneista vaan siitä, että kyseinen päivämäärä on minun ja Ukkelin vuosipäivä (ja itseasiassa myös Ukkelin vanhempien vuosipäivä, mikä sattuma!). Kolme vuotta sitten kyseisenä päivämääränä näimme toisemme ensimmäistä kertaa missäs muuallakaan kuin Cantina Westin edessä. Hetken päästä söimme ravintolassa mitäs muutakaan kuin iki-ihanaa heppapihviä, ja siitä se sitten lähti. Nyt kolme vuotta myöhemmin juhlistimme ensitapaamistamme reissaamalla armaassa kotimaassamme. Auton nenu kohti Kuopiota ja ei kun menoksi!

Ensimmäisen illan, yön ja aamun vietimme Kuopion pohjoispuolella tuttavapariskunnan uudessa kodissa. Grillasimme herkkuruokia, kippistimme punaviinillä ja popsimme jälkiruoaksi ihania juustoja. Emäntämme oli leiponut myös raikasta puolukkapiirakkaa, jonka reseptiä en harmikseni tajunnut pyytää paikan päällä. Katsotaan josko se löytäisi silti vielä tiensä blogin sivuille, oli nimittäin melkoisen herkullisesta tekeleestä kyse, vaikka leipuri itse harmittelikin kiilteen ja valkosuklaakoristelujen puuttumista.

Aamupäivällä lähdimme ajamaan kohti Kuopiota ja Scandic Hotelia, jota voin hyvillä mielin suositella muillekin. Sijainti rannalla pienenpienen kävelymatkan päässä keskustasta oli loistava, henkilökunta erittäin mukavaa ja tärkein, eli aamiainen, herkullinen. Karjalanpiirakatkin oli paistettu oikeaoppisesti voissa ja kahvin kanssa oli tarjolla perisavolaiseen tapaan pullaa.

Tie tuttavapariskunnan kotoota Kuopioon ei ollut kuitenkaan suorin mahdollinen, sillä huomasimme yhtäkkiä tienlaidassa möllöttävän kyltin, jossa luki "Ratsastuskilpailut". Armas Ukkelini kysyi haluanko käydä katsomassa heppoja ja innostuneen "Joo!" hihkaisun jälkeen koukkasimmekin Siilin Ratsastuskeskukseen katsomaan muutaman kouluradan, ja niin oli heppatyttö kovin iloinen.

Aika söötit kaverukset

Saavuttuamme hotellille lähdimme kohti satamassa juuri sopivasti reissumme aikana olleita Kalaryssäys-markkinoita muikut ja kalakukko mielessämme. Herkuttelimme ensin yhteisellä muikkuannoksella, minkä jälkeen haukkasimme mualiman pienintä kalakukkoa. Jälkkäriksi maistui muurinpohjalettu kermavaahdolla ja mansikkahillolla.

Muikut..

..ja todiste siitä että ne myös syötiin.

Pienen pieni kalakukko vain.

Miksei aina voi olla lettupäivä?

Kalaryssäyksessä riittävästi kierreltyämme jatkoimme pitkin Kauppakatua kohti keskustaa. Matkalla ihastelimme Kuopion tuomiokirkkoa, puistoa, rumia ja kauniita rakennuksia sekä kiipesimme tietenkin myös puuhun. Normi meininki.

Kas näin ketterästi hän kiipeää. Jos mä leikin et tää on heppa, mä pääsen ehkä hyppäämällä kyytiin..

Ennen paluuta hotellille istahdimme vielä olut- ja viiniravintola Maljan terassille Hoegaardeneille ja kyttäsimme samalla kirkkoon kipittäviä häävieraita sekä hieman myöhemmin kirkon ovella suutelevaa hääparia. Neuvoimme vielä eräälle aasialaiselle tytölle tien Kirkkokadulle, vaikka olimme lähes yhtä hukassa sijainnistamme kuin hänkin (onneksi meikäturisteilla oli kartta) ja köpöttelimme sitten hotellihuoneeseen laittautumaan iltaa varten.

Hoegaardenit oikeaoppisesti huurteisissa tuopeissa. Naminam.

Ennen Puijon torniravintolaan siirtymistä nautiskelimme vielä aperitiivit hotellin terassilla. Minä otin lakkalikööriä ja viskiä sisältäneen drinkin Ukkelin siemaillessa mojitoa.

Upeasta Puijosta kirjoitan myöhemmin oman postauksensa, mutta täytyy jo nyt kehua että olipahan maisemat ja olipahan ruoat! Jälkiruoka oli ehkä paras koskaan maistamani, mutta siitä lisää tosiaan myöhemmin.

Illallisen jälkeen kävimme Henry's Pubissa Irish Coffeella ja hotellia päin kävellessämme näimme erään toisen pubin terassilla kaksi hauskaa kitaramiestä, jotka esittivät tuttuja biisejä laidasta laitaan. Meininki näytti niin mukavalta ja oudon tuijottavan känniukon vieressä oli sopivasti tilaa, joten kävimme juomassa vielä yhdet Velkopopovickyt ennen päiden painamista tyynyyn.

Sisälläni asuva ruokabloggaaja halusi ottaa kuvat myös matkalla nauttimistamme aterioista a la ABC-asemat, joten tässä vielä menomatkalla nauttimamme noutopöydän antimet sekä tulomatkalla listalta tilatut chilipossut. Hyvin maistui ja ABC voittikin vertailussamme kevyesti Nesteen ja muut kilpailevat huoltoasemat.

Kuopion reissu muistutti meitä siitä, miten mukavaa kotimaan matkailukin voi olla ja päätimmekin ottaa tavoitteeksi vierailla 50 suurimmassa suomalaisessa kaupungissa ennen kupsahtamistamme. Paree ois olla kupsahtamatta ihan heti.. Yhdessä nähtyjen kotimaassa sijaitsevien kaupunkien listalla ovat jo nyt ainakin Helsinki, Vantaa, Espoo, Kerava, Järvenpää, Kuopio, Lapinlahti, Pohjankuru, Naantali, Mäntyharju ja Kaavi, joten tästä on hyvä jatkaa. Kyllä matkustaminen on vaan niiin mukavaa!

Tunnisteet: , ,

Anonymous Sirkkutäti kirjoitti...

No voe tokkiisa! Kuopio on vaan niin ihana! Siellä taitaa vaan olla melkonen revohkaremontti siellä torin kieppeillä, just sen samaisen torin jota kuopiolaiset itse pitää "maailman napana". Mutta ruoka on aina ollut siellä niin hyvää ja kauppahallin ja torin antimet suorastaan loistavat. Hienoa, että löysitte tien sinne. Itsellä kajastaa mieliteko aina silloin tällöin kalakukkojen kaupunkiin.

24. syyskuuta 2011 klo 12.24
Blogger Martina kirjoitti...

Tori oli juu myllätty aivan täysin ja kauppahallikin oli jo kiinni kun olimme päässeet sinne asti, joten keskityimme tällä kertaa enemmän akselille satama-kirkko-hotelli ja tietenkin se Puijo. Myllätystä torista huolimatta Kuopio oli aivan ihana. :)