Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Chez Dominique

torstai 26. tammikuuta 2012

Ukkeli, eli Henkka, täyttää tämän kuun lopulla pyöreitä (kyllä, arvasitte oikein: 50v! No ei vaan, 20...ai että mä olen hauska) ja päätimme juhlistaa sitä illallistamalla vähän hienommin tällä kertaa. Aivan oikein arvattu: Suuntasimme Chez Dominiqueen. Domppa lienee fiineimmän ravintolan maineessa täällä maamme pääkaupungissa, joten pukeuduimme parhaimpiimme, otimme meille synttärilahjayllätykseksi varaamastani hotellihuoneesta Kämpin logolla varustetun sateenvarjon mukaan (vaikkei edes satanut) ja kipitimme...ei vaan kävelimme arvokkaasti ravintolan hienosta ovesta sisään.

Pakko kertoa sateenvarjosta vielä sen verran, että unohdimme sen ruokailun jälkeen ravintolaan, kunnes hoksasin pari metriä käveltyämme, että nyt sataa räntää ja meidän sateenvarjomme on Dompan narikassa. Pakkohan se oli hakea sieltä tunnusmerkeillä "Se Kämpin sateenvarjo", nokka pystyssä arvokkaasti tuhisten tietenkin. Hahaa, ei me oikeasti osata olla (yli)hienoja ihmisiä vaikka kuinka yrittäisimme, vaan hihittelimme eliittisateenvarjollemme ja otimme siitä kuvia kuin urpoimmat japanilaisturistit konsanaan.

Mutta takaisin oleelliseen, eli Chez Dominiqueen. Varauksemme kanssa oli käynyt pieni kämmi, jonka ravintolan väki korjasi kuitenkin käden käänteessä ja tarjosi hyvitykseksi vielä lasilliset shampanjaa. Olihan mielipahamme jo vallan äärettömissä mittakaavoissa seistyämme aulassa ehkä noin sekunnin ylimääräistä, mikä sekin oli vain tervetullut tauko, jolloin katsoa ihmeissään ympärilleen. Kyllähän nyt moisesta ajanhukasta ottaa mielellään lasillisen shampanjaa korvaukseksi. Täydet pointsit siis jo tässä vaiheessa.

Jossain vaiheessa illallista vasta suunnitellessamme minua jännitti hieman, onko tunnelma hienossa ravintolassa liian pröystäilevä. Tunnenko oloni vaivaantuneeksi vai osaanko kuitenkin rentoutua niin fiinissä ympäristössä. Niin ja osaanko ylipäätään käyttäytyä, vai muistutanko kömpelöä porsasta siirtäessäni lautasella olevia taideteoksia mahdollisimman korrektisti suuhuni. Nämä lienevät aivan normaaleja ajatuksia ensimmäistä, tai vaikka toistakin kertaa oikein hienossa ravintolassa ruokailevalle.

Jännittäminen, joka onnekseni kuitenkin kaikkosi ennen illallista, oli aivan turhaa, sillä homma sujui oikein mukavasti. En jaksanut hämmentyä lautasliinan syliini taittelevasta tarjoilijasta, vaikeista viinien nimistä tai valkoisista pöytäliinoista. Ihmeellisimpien ruokien kanssa tarjoilija opasti luontevasti sivulauseessa, mihin kangastaskuista tarjoillut pallerot voi asettaa (leipälautaselle) ja mitkä kaikki ruoat voi syödä sormin.

Neuvot tulivat sujuvasti ennen kuin niitä ehti edes miettiä, joten epävarmalle ruokailijalle ei ehdi tulla paniikkia. Hienolle ruokailijallekaan tulee tuskin oloa, että häntä ja hänen etikettitietouttaan jotenkin väheksyttäisiin, niin hienovaraisesti opastus tapahtui. Tarjoilijat olivat muutenkin erittäin mukavia ja jopa huumorintajuisia, mikä yllätti robottitarjoilijoita odottaneen ruokabloggaajan.

Ja sitten pitäisi varmaan kertoa myös siitä ruokapuolesta. Mutta kun en osaa. Näitä annoksia ei vaan pysty mitenkään kuvailemaan, sillä ylistyssanat loppuisivat kesken. Annokset olivat aivan mielettömiä taideteoksia, makuyhdistelmät uskomattomia elämyksiä ja niin viimeiseen asti mietittyjä, että tuijotimme välillä Henkan kanssa toisiamme sanattomina ja silmät ympyröinä, kun maistelimme toinen toistaan upeampia ruokia.

Annokset eivät olleet ihan niin pieniä piperryksiä kuin ennakkoluuloinen mieleni odotti ja vatsa tuli todellakin täyteen kuuden ruokalajin illallisesta. Kuuden ruokalajin lisäksi eteemme kannettiin lukuisia keittiömestarin tervehdyksiä, suunpuhdistussorbetteja ja muita yllätyksiä, ja allekirjoittanut meni heti laskuissa sekaisin kun yritin laskea annosten lukumäärää. Onneksi on kamera, joka tallensi herkut teidän alamaistenkin nähtäväksi, sillä te maan matoset pääsette tuskin koskaan maistamaan näitä (muahahahaaaa!):

Illallinen Dompassa oli ainutkertainen kokemus ja suosittelen sitä oikeastaan ihan kaikille, jotka osaavat pitää veistä oikeassa ja haarukkaa vasemmassa kädessä. Tartu siis ihmeessä tilaisuuteen jos illallinen Chez Dominiquessa tulee eteesi, tai tee vaikka vähän työtä sen eteen. Hinta ei nimittäin ollut ihan halvimmasta päästä (ylläri!) ja pöytävarauskin piti tehdä todella hyvissä ajoin.

Hienoa ravintolaa on aivan turha jännittää ja asukin tuntui olevan melko vapaa. Jos haluat voit pukeutua parhaimpiisi ilman, että tunnet olevasi ylipukeutunut, mutta myös siisteissä arkivaatteissa olevia ruokailijoita istui naapuripöydissämme ja he sulautuivat oikein hyvin joukkoon.

Itse tuskin tulen menemään ravintolaan toista kertaa ainakaan omakustanteisesti tai ainakaan ihan heti, sillä uskon ettei kokemus ole toisella kerralla enää niin mieleenpainuva ja yllättävä kuin ensikertalaisen silmin ja suin. Jos ravintolan hinnat olisivat halvemmat veisin sinne mielelläni ystäviä ja perheenjäseniä, mutta koska ravintolan hurjat hinnat eivät ole köyhän talonrakentajan lompakon ystäviä, jäänee seuraava kerta Chez Dominiquessa jonnekin hamaan tulevaisuuteen.

Tunnisteet:

Blogger Piparipulla kirjoitti...

Wow erittäin tyylikäs ja kaunis illallinen!

26. tammikuuta 2012 klo 15.16
Anonymous Heli kirjoitti...

Mitä mitä, onko tuossa yhdessä halpis ;p lasipurkissa sitä samaa pinaattipaskaa, josta sairaalasta karanneennäköinen keittiömestari haukkui eilen Top Chef-kandidaattia?! Näyttää samanlaiselta. Välihousun ruokiako ne Top Chefissä kokkailevat?!

26. tammikuuta 2012 klo 19.28
Anonymous Rikke kirjoitti...

Aaa, onnea viisikymppiselle :) Täytyy varmaan vihjata Antille, että omia pyöreitä vuosiani voisi suunnitella juhlistavan vaikka kyseisessä ravintolassa. Anttihan täyttääkin jo 51 nyt huhtikuussa, joten siinä ei liene vastaavaa juhlan aihetta :)

26. tammikuuta 2012 klo 22.14

Piparipulla: Niin oli!
Heli: Hahaa, täytyykin katsoa pian tämän viikon Top Chef nauhalta kun en ole sitä vielä ennättänyt katsoa. Sitten selvinnee onko kyseessä sama Välihousun pinaattipaska. Mistä nämä kauniit sanat oikein kumpuavat.. :D
Rikke: Erittäin hyvä idea! Näin hienossa ravintolassa on kiva juhlistaa pyöreitä vuosia. 51-vuotisjuhlat ei välttämättä kaipaa niin hienoja puitteita, vaikka onhan sekin ikä toki oikein kunnioitettava saavutus keski-ikäiselle herralle. :D

27. tammikuuta 2012 klo 9.01
Anonymous Insinööri kirjoitti...

Haa, Tsess Dominikue, mieliravintolani, jossa mekin olemme käyneet ainakin kerran. Toi 8 sipsiä sisältävä sipsipussi ja pipetillä annostellut dipit ruokailun alkuun oli hauska. Muutenkin teillä näytti olevan aika paljon samoja ruokia ku meillä, pää- ja pääjälkiruoka näytti erilaisilta.

Olihan toi hauska käydä kerran kokeilemassa. Tarjouksella.

27. tammikuuta 2012 klo 10.28
Blogger Martina kirjoitti...

Sshh, ei kerrota että maksettiin vaan puolet normihinnasta.. Nyt kaikki luulee et meillä on muka oikeesti varaa syödä hienossa ja kalliissa ravintolassa. :)

Mäki katoin et teidän ruoissa oli paljon samoja ku meilläkin. Sipsit oli hauskoja, mut miten niitä olis pitäny dipata ilman et ohuempaakin ohuempi sipsi menee rikki? Mä en ainakaan osannut.

Toi jälkkärissä oleva kultakökkö oli aika jännittävä. Mietin hetken voiko sen oikeasti syödä, mut onhan sitä juotu kultahippuskumppaakin, eikä kukaan kuollu siitäkään. Suurin osa vaan kiipes katolle heti sen jälkeen, mut se lienee ihan normaalia.

27. tammikuuta 2012 klo 12.46
Anonymous Heli kirjoitti...

hehehee... Oisko mulla joku tv-kokkivastaisuus? Mistäkö kauniit sanat? No Välihousun ajatuksista ja sitten se tarjoilee samaa omassa kuppilassaan :) Mutta huumorinkukka se on kaunehin kukka.

27. tammikuuta 2012 klo 21.37
Blogger Martina kirjoitti...

Totta, huumorinkukka on kaunein kukka! Annetaan sen kukkia siinä sarkasmin kukan sekä kärjistämisen kukan hellässä huomassa. :)

Ja totta tosiaan, nyt kyseisen Top Chefin jakson katsoneena totean saman kuin sinäkin Heli: Pinaattipaska näytti hyvin samanlaiselta kuin meille Dompassa tarjoiltu annos. Voihan Välihousu.. :)

28. tammikuuta 2012 klo 16.18
Blogger Saija kirjoitti...

Todella upeen näköisiä annoksia! Pitänee alkaa säästämään... :)

1. helmikuuta 2012 klo 23.28
Blogger Martina kirjoitti...

Suosittelen Amalia, kokemus on vähintäänkin kalliin hintansa arvoinen. :)

2. helmikuuta 2012 klo 8.37
Blogger Tuuli - Lumo Lifestyle kirjoitti...

Mietin itsekin tuota Chez Dominiquen diilitarjousta lahjaksi, mutta jätin väliin kun tajusin,että juomiin menisi varmaan kaksinkertainen summa.

Näyttää kuitenkin hyvältä ja elämys oli varmaan miellyttävä.

Pari unohtumatonta fine dining-kokemusta on itselläkin, mieleenpainuvin oli varmaan pomoni järjestämä ilallinen Sydneyn oopperatalon parhaassa ravintolassa (matkan maksoin kuitenkin itse). Olin ollut saman työnantajan palveluksesa pyöreitä vuosia (vai puolipyöreitä? = 15 v.) ja hän järjesti minulel ja Siipalel seitsemän ruokalajin yllätysillallisen juomineen yhdeksi Australian matkan kohokohdaksemme. Maut ja visuaalisuus olivat fantastiset!

9. helmikuuta 2012 klo 15.39
Blogger Martina kirjoitti...

Muistankin lukeneeni blogistasi hieman kateellisena tuosta Sydneyn illallisesta. Ihan mahtavaa. Voipi olla että Chez Dominique kalpenisi niiden puitteiden rinnalla, vaikka oli tämäkin illallinen ehdottomasti upea kokemus.